گزارش هیات اجرائیه موقت کمیسیون اروپائی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان به کنفرانس اروپائی نهضت
هیات اجرائیه موقت کمیسیون اروپائی نهضت فراگیر هیات اجرائیه موقت کمیسیون اروپائی نهضت فراگیر

رفقای عزیز، نمایندگان محترم کنفرانس و مهمانان گرامی!

برگزاری این گردهمآئی با اهمیت را که تا این حد همگی درانتظار آن بودیم به همه تان شادباش میگوئیم.

کنفرانس اروپائی نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان در حالی برگزار می گردد که مبارزان انقلابی افغانستان که در درون حوادث طوفانی سالهای شصت خورشيدی نقش با اهميتی راایفا کردند امروز با موهای سپید وبا دلهای آگنده از امید در کنار ودر میان شما قرار دارند. با دریغ ودرد فراوان باید گفت که یکی از بهترین رهبران  برجسته جنبش ترقی خواهانه کشور ویکی از پيشگامان فرهیخته نهضت ما محمود بریالی دیگر در بین ما نیست که یادش زنده وگرامی باد.

رفقا! ما از راه دور به اینجا رسیده ایم ، ما از زیر آوار شکست سربلند کرده ایم. ما امروز تجارب فراوانی را اندوخته ایم که برای مبارزات انساندوستانه آینده با هم تبادله خواهیم کرد. ما خواسته ایم باردیگر پرچم پر افتخار مبارزه مترقی ودادخواهانه را به شیوه نوین با دیدی منطبق با اقتضای روزگار و با وفاداری عام وتام به هسته مرکزی اندیشه های انسانی ما که مبارزه در راه عدالت اجتماعی ومبارزه بخاطر سعادت انسان زحمتکش کشور ما در مرکز آن قرر داشته است، برافرازیم.
از جانب دیگردر اوضاعی  این گردهم آئی را برگذار می کنیم که ریشه ما در خاک وطن جا دارد؛ آری! نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان بمثابه ادامه دهنده راه مبارزان ترقی خواه وعدالت پسندو پایگاه امید برای آینده کشوردیگر وارد عرصه مبارزه اجتماعی است. «مجلس موسسان» و«هیات اجرائیه» نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان با وقف وفداکاری فراوان راه مبارزه ترقی خواهان وطن را که با سقوط حاکمیت مردمی ظاهرا" دچاروقفه شده بود، تحت رهبری رفیق «شیر محمد برزگر» ادامه میدهد.

مراسم بخاک سپاری وتشییع جنازه زنده یاد محمود بریالی نشان داد که نهضت ما تا چه حدی در درون جامعه درد دیده افغانستان ریشه عمیق دارد.

 ما در شرایطی این همایش را برگذار میکنیم که کشور ما همچنان در آتش جنگ خانمانسوز دست وپا می زند ، کشور وجامعه ما غرق در بحران است ونیروهای چپ هم در وضعیت بحرانی قرار دارند.این بحران داری ابعاد گسترده ای است که از بحران اعتماد گرفته تا بحران امنیتی، فساد، بی نظمی و فقدان عاطفه انسانی در روند زندگی سراسری اجتماعی را دربر میگیرد.همه ما به چشم سر می بینیم که جامعه ما در بحران سراسری، عمیق، درد انگیز ودراز مدت غرق شده است؛اولتر از همه مردم ما بر مقدرات خود هیچ تسلطی ندارند ودر چنگال بیگانگان دست وپا می زنند، فقر وگرسنگی وبی امنیتی وبی عزتی ملیونهاا نسان کشور ما را در تنگنای وحشت انگیزمادی ومعنوی قرار داده است ، به حقوق انسانها از هیج زاویه ای هیچ اعتنائی صورت نمی گیرد،بیکاری وعدم اطمینان نسبت به آینده بخش اعظم مردم مارا می آزارد،در اداره کشورفساد ورشوه واختلاس قانون زندگی اجتماعی شده است،تولید وقاچاق مواد مخدره مشخصه هویت افغانستان رادر بیرون از کشور تشکیل میدهد،قدرت لجام گسیخته جنگ سالاران همچنان ادامه دارد،زن ستیزی،بی اعتنائی به سرنوشت کودکان ،نادیده گرفتن مقتضیات محیط زیست که امری عادی تلقی میگردد.وضع آموزش در کشور علی رغم تبلیغات کرکننده در حالت قهقرائی قرار دارد ومهاجرین همچنان دربه در وبی سرنوشت هستند.در یک کلام مردم نه درحال از امکانات یک زندگی حد اقل انسانی برخورداراند ونه آینده ای را در برابر خود می بینند که حد اقل امید محکم بخاطر زندگی بهتر در افق آن نمودار باشد.دربرابر ما جامعه ای قرار داردکه راه گم کرده ونا امید ومظلوم است.در چنین شرایطی مردم افغانستان به احزاب ونیروهای سیاسی ای نیاز دارد که انگیزه ومحرک فعالیتهای آنان خدمت به منافع مردم باشد در حالیکه صحنه سیاسی امروز افغانستان ازچنین امکانی برخوردار نیست؛ نیروهای چپ ودموکراتیک ضعیف ونا متحد عمل می کنند.آرزومندیم در چنین اوضاعی انگیزه خدمت به مردم افغانستان عامل نیرومندی در حهت وحدت عمل صادقانه تمام احزاب ونیروهای سیاسی چپ ودموکراتیک گردد.

رفقا!ما امید وار هستیم کنفرانس کنونی بتواند به مسائل مبرمی که در برابر همه اعضای نهضت در اروپا وجود دارد و به سوالاتی که در ذهن رفقا از مدتهای طولانی به اینسو تراکم نموده است جواب مناسب را ارئه بدهدو گامی باشد در جهت استحکام مواضع نهضت در وجود فرد فرد از اعضای آن در عرصه تشکیلاتی واندیشه ای.

 ما امروز در اروپا در شرایطی قرا رداریم که علیرغم تراکم تجربه سالها مبارزه جانبازانه در وجود جمع رفقا، درباره برخی از مسائل که در شرایط نوین امروزی در برابر ما قرار گیرد، جواب روشن ویکسانی نداریم. ما جمع شده ایم تا خرد جمعی رابه عنوان یک اصل زرین، بیشتر از هر وقت دیگری راهنمای خود بسازیم.هیات اجرائیه موقت این ادعارا ندارد که به تنهائی میتواند حلال مشکلات بخصوص از لحاظ اندیشه ای باشد. ما درین عرصه به معجزه وبه قدرتهای فردی خارق العاده اعتقاد واتکا نداریم.در نتیجه خرد جمعی را برترین حلال مشکلات میدانیم.

رفقا ! ما گرد هم آمده ایم تا راه های حل جدید تر وموثر تر را برای ایفای وظایف انسانی و وطنپرستانه خود جستجو کنیم.

 نهضت ما یک سازمان چپ دموکراتیک است که هسته تفکر وعمل آن را مبارزه درراه ترقی، دموکراسی آزادی وعدالت اجتماعی تشکیل میدهد.وقتی ما میگوئیم به خرد جمعی اتکا داریم بخصوص در همین عرصه جستجوی راه حل های مناسب برای رهنمائی عمل جمعی ما است که مصداق پیدا میکند. ما معتقد بوده ایم که هیچگونه نسخه از قبل تعین شده ای وجود ندارد که بتوان در برابرمعضلات اجتماعی وسیاسی بکار برد.امروز ما در برابر شرایط بکلی نوین قرار داریم که  بااعتقاد به علم وبه خلاقیت انسانها میتوان این امید را با راحتی واطمینان در سر پروراند که بشریت مترقی بار دیگرباب نوینی از اندیشه وتفکر را خواهد گشود.بناء رفقا ما در شرایط ویژه ای قرار داریم که به حکم وجدان بیدار انسانی و داد خواهانه ، بخاطر خدمت به مردم عذاب دیده افغانستان باید با شجاعت وهوشیاری در راه آن با عزم راسخ گام بگذاریم.

برای پیروزی دراین امرمقدس ما باید  دارای یک سازمان وسیع وبزرگ ، با تنوع اندیشه ای وبا خصوصیت واقعاء فراگیر باشیم.

رفقا! ما امروز یکی از جلسات بسیار با اهمیت خود رادر اروپا دائر میکنیم که پیوند فعالیتهای ما را بابدنه اصلی نهضت در داخل کشور و اوضاع درون جامعه و پیام بسیار روشن زنده وفعال بودن ما رابه همگان میرساند.

ما هيچگاه، عاطل وخاموش ونظاره گر اوضاع نبوده ایم ، با بضاعت وتوان ناچیز خود ولنگان لنگان، در آغاز برای تشکل ولو محدود رفقای دیروزی وبعدا" ایجاد سازمان متشکل وبا مسئولیت سیاسی، که خوشبختانه پیامد آن همین سازمانی است که امروز افتخار عضویت آن را داریم، مبارزه کردیم.نهضت کنونی ما نتیجه وثمره تلاشهای فداکارنه رفقا درشرایط گوناگون در داخل و خارج کشور است.

 بدین سان قافله براه افتیده ومارا تا اینجا رسانید . درین سالها عده ای از دامان نهضت دور شدندولی از جانب دیگردر مجموع اروپا شمار زيادی  از رفقا به نهضت پیوستند که امروز گردهم آئی ما از آنان نمایندگی میکند.

درین سالها که مشخصه اساسی آن جستجوی راه حل های جدید برای برون رفت از بحران وسر درگمی بود، تلاش وتکاپوی عده ای از رفقا برای پی ریزی یک سازمان سیاسی متناسب به وضع کنونی و وسیله انجام خدمت جمعی به مردم افغانستان  ادامه یافت و در مسیری متعادل طی ده ها نشست در سالهای پایانی سده بیستم عیسوی اندیشه وخطوط فکری  نهضت که بعد ها به نام نهضت میهنی یاد شد، شکل گرفت.طرح اولی پیشنهاد شده بوسیله رفیق س.ع. کشتمند تحت عنوان نماد(نهضت مردم افغانستان برای دموکراسی )در همین راستا نقش رهنمونی داشت.

نشست 25 تن از رهبران وکادر های پیشین ح.د.خ.ا.(حزب وطن)، سازا وگروه کار درشهر Zevenaar هالند به تاریخ 25 جنوری سال 2001 عیسوی یکی از مراحل مهم نضج و قوام اندیشه نهضت را تشکیل میدهد.این جلسه از چند جهت دارای اهمیت فراوان میباشد.

اول اینکه عده زیادی از شخصیتهای سیاسی طراز اول مربوط به جنبش دادخوهانه افغانستان درین جلسه شرکت داشتند.

 اسمای شرکت کنندگان  به ترتيب الفبأ:

1.    زنده ياد محمود بريالی

2.    آدينه سنگين

3.    اسدالله کشتمند

4.    حبيب منگل

5.    حسام الدين حسام

6.    سيد اکرام پيگير

7.    سيدطاهرشاه پيکارگر

8.    شفيق الله توده ئی

9.    ظهورالله ظهوری

10.                     عبدالله بهار

11.                     جنرال عبدالفتاح

12.                     فضل احمدطغيان

13.                     محمداحسان واصل

14.                     محمداسحاق کاوه

15.                     محمدافضل لودين

16.                     محمد اکرم جنرال

17.                     محمدبشيربغلانی

18.                     محمدحکيم سروری

19.                     محمدشريف رفيق

20.                     محمدعارف صخره

21.                     محمدعوض نبی زاده

22.                     محمدنبی عظيمی

23.                      محمدهاشم زحمت

24.                     مفتاح الدين صافی

25.                     نجم الدين کاويانی

26.                     نوراحمد نور

27.                     نورالحق علومی

 

این ترکیب نشان دهنده ماهیت فراگیر نهضت میباشد .

دوم اینکه د راین جلسه مسائل مبهم ویا مورد اختلاف که صبغه اصولی داشتند مورد حل وفصل قرار گرفتند.

سوم اینکه در همین جلسه تصمیم نهائی در جهت ایجاد نهضت میهنی گرفته شد.

بعدا" در25 جنوری سال 2003جلسه با اهمیت هواداران نهضت میهنی با شرکت در حدود دوصد تن از رفقا در شهر Arnhemکشور هالندبرگذار گردید که یکی از مراحل تکامل اندیشه نهضت را تشکیل میدهد.

در نتیجه کارزار وسیعی برای تدویر جلسه تاریخی آرنهم براه افتاد .

آغاز فعالیت برای تدارک جلسه آرنهم نقطه عطف در عرصه عمل برای ایجاد نهضت را تشکیل میدهد. طوریکه همه ما میدانیم جلسه شهر آرنهم با شرکت بیشتر از 500 تن در 29 فبروی سال 2004 عیسوی برگذار گردید که نقش عظیمی را در جهت احیای روحیه رزمندگی رفقا و امید بخاطر ثمر بخشی مبارزات آتی در بین عده قابل ملاحظه ای از افراد ایجاد کرد.

جلسه شهر آرنهم از نگاه ترکیب،تعداد شرکت کنندگان وشیوه کار جلسه نمایش بزرگی در سطح اروپا بود که تاثیرات آن بر روان رفقا مثبت وتاثیر گذار در جهت تحرک بیشتر بود وباعث آن شد تا مخالفین از نیروی بزرگی که در حال تشکل بود جدا" حساب ببرند.

یکی از نتایج ملموس وبلافاصله جلسه آرنهم انتخاب کمیسیون تفاهم وتدارک برای ایجاد نهضت بود که در واقع هسته اولی تشکیلاتی نهضت را بنا نهاد.بعدا" انتخاب هیات اجرائیه نهضت میهنی در جلسه کمیسیون تفاهم وتدارک نهضت میهنی به تاريخ31-10-2004 در شهر Schinnen هالند توانست نقش رهبری کننده مجموع هواداران نهضت را ایفا کند.هیات اجرائیه وتوسعه سکرتریت آن با رای مخفی ومستقیم اکثریت حاضر در جلسه با ترکیب ذیل انتخاب گردید:

درتمام این دوره های فعالیت نهضت ، زنده یاد «محمود بریالی» نقش فراموش ناشدنی وخدمات بزرگی را هم در جهت بسیج رفقا ،هم درعرصه تشکل اندیشوی نهضت، هم در زمینه توضیح ماهیت واهداف نهضت وهم در عرصه روشن ساختن بیشترنکات مورد بحث در فعالیتهای جاری نهضت ایفا نمود که مانند سائر فعالیتهای وی در ذهن وروان رفقا ماندگار خواهد بود.ما امروز یکبار دیگر در فعالیتهای روزمره خود خلای جبران ناپذیر نبود اورا احساس می کنیم.

 

رفقا!

با غرور و افتخار باید یاد کرد که در همین سالهاعده زیادی ازترقی خواهان و  وطنپرستان در داخل کشور با امکانات متفاوت واز طرق گوناگون در دشوار ترین شرایط ترور واختناق بعد از سقوط حاکمیت مردمی افغانستان، با گذشت وفداکاری فراوان وطنپرستانه کار وفعالیت نموده اند وعده ای از آنان درین راه شهید شده اندکه یا د شان زنده وروحشان شاد باد!

ثبت رسمی «نهضت فراگیردموکراسی وترقی افغانستان » بمثابه یک حزب سیاسی در داخل کشورگام با اهمیت وبزرگی در جهت تقویت روحیه رزمندگی رفقا در سراسر جهان وانگیزه وعامل نیرومندی در جهت ایجاد سازمانهای مربوط به آن گردید. در واقع با ثبت رسمی نهضت آنچه به مثابه فقدان انگیزه کافی برای تحرک ومبارزه سیاسی ارزیابی میگردید مرفوع گردید.درین مرحله در کشور های اروپائی فعالیتهای بسیار گسترده ای انجام شد ودر نتیجه آن بزرگترین سازمانهای مربوط به نهضت ایجاد گردید.

ما این افتخار را داریم که با احساس مسئولیت وجدانی در قبال سرنوشت آینده جنبش چپ ودموکراتیک کشور از اولین روزهای انتخاب هیات اجرائیه تا کنون در جهت نزدیکی با سائر نیروهای چپ ودموکراتیک ازهیچگونه تلاشی دریغ نورزیده ایم. یکی از فعال ترین بخشهای نهضت بخش تفاهم با سائر سازمانها بوده است.

ما در مبارزه روزمره برای توسعه پایه های نهضت به مشکل عمده ای برخورده ایم که عبارت است از وجود عده زیادی از سازمانهای کوچکی که خود را وارث ح.د.خ. ا. میدانند. وجود این گروه ها از یکسو باعث براه افتیدن بحثهای بعضا" ضروری در جهت روشن شدن مسائلی از دورانهای مبارزات مشترک ماوروشن ساختن راه ما در استقامت آینده میگردد ولی از جانب دیگردر بسا موارد باعث ایجاد بن بست وترویج روحیه انفعالی در بین کسانی میگردد که علیرغم اشتراک در گذشته مشترک برای انتخاب راه آینده دچار دودلی وگاهی هم بی اعتمادی میگردند.

مرحله بعدی تکامل نهضت را جلسه تاریخی 25فبروری2006 شهر Castricum  کشور هالندتشکیل میدهد که در آن کمیسیون تفاهم وتدارک نهضت میهنی ترقی ودموکراسی افغانستان با در نظر داشت تشابه برناموی واندیشوی با نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان تصمیم گرفت در این سازمان مدغم گردد. ازین تاریخ به بعد برای تضمین تداوم فعالیتهای بعدی تا ایجاد سازمان اروپائی نهضت فراگیر هیات اجرائیه کمیسیون تفاهم وتدارک نهضت میهنی وسکرتریت آن به مثابه هیات اجرائیه موقت کمیسیون اروپائی نهضت به فعالیتهای خویش ادامه دادند که امروز این دور وظیفه ورسالت آن به پایان می رسد ورفقای نمایندگان سازمانهای کشور های مختلف اروپائی در بخش دوم کار جلسه امروز دعوت خواهند شد تا رهبری آینده را با رای سری و مستقیم انتخاب کنند.

در مرحله ادغام تشکیلاتی نهضت میهنی به نهضت فراگیر تحرک وسیعی دربین رفقا  براه افتید وباعث آن شد تا توجه عمومی به نهضت جلب شود.

رفقا ودوستان گرامی! از جلسات اولی تا جلسه آرنهم وتا مدتی بعد از آن هم بحث جدی در بین رفقا این بود که ما چه چیزی را میخواهیم ایجاد کنیم: احیای حزب دموکراتیک خلق افغانستان، ایجادسازمانی دارای ماهیت جبهوی،ایجاد یک حزب سیاسی برپایه مدل های احزاب سیاسی مترقی گذشته ویایک سازمان سیاسی نوع جدید که در آن گرایشهای مختلف  وشیوه های مدرن برخورد وفعالیت سیاسی وجود داشته باشد؟ بالاخره در نتیجه بحثهای فراوان وتهیه اسناد متنوع به این نتیجه رسیدیم که باید سازمان خود را برپایه اوضاع جدید تغیر یافته داخلی و بین المللی  و مختصات دوران جدید بنا بگذاریم.بالاخره ما سازمان دارای سیستم تشکیلاتی نه چندان بسته وشکنند، محل تقاطع اندیشه ها وگرایشهای متنوع در یک چارچوب کلی اندیشوی ولی متکی بر انظباط آگاهانه ودموکراتیک را ایجاد کردیم.

رفقا! مااکثرا" با شیوه های کار قبلی عمیقا عادت گرفته ایم .بدین جهت ما تا کنون نتوانسته ایم در عرصه هائی از فعالیت سازمان بخصوص در عرصه تحمل گرایشهای متنوع که در چارچوب کلی اندیشوی ما جادارند خو بگیریم وآن را در عمل تطبیق بکنیم. ما باید درین زمینه در عمل خود تجدید نظر بکنیم والی باروری خلاقیت اندیشوی جمعی خشکیده و خصوصیت فراگیر بودن در عمل سازمان ما تضعیف خواهد شد.ما این صداقت را داریم که عمل خود را مورد انتقاد قرار بدهیم ولی این اراده راهم باید دروجود سازمان خود تقویت کنیم که اهداف و آرزوها در عمل پیاده گردند.جداً امید وار هستیم جلسه امروزی بتواندوضع را بهتر سازد.

یکی از مشخصات مبارزه ما درین مرحله عبارت از اشتراک آگاهانه رفقا در فعالیتهای سازمانی است که نتیجه آن همین بحثهای فراوانی است که در همه سازمانها درباره ماهیت وسرنوشت وآینده جنبش در جریان است، در نتیجه ما تقریبا" هیچکسی را در سازمان خود نداریم که به شیوه تعبدی ویا اطاعت کور کورانه ویا خوشبینی مفرط نسبت به شخص ویا پدیده ای، در سازمان ما جا گرفته باشد. بدین جهت ما داری سازمانی هستیم که از پختگی  کافی اندیشوی و اعتقادی برخوردار میباشد واین مسلما" یکی از ثمرات بزرگ مبارزات گذشته است که عمدتا" در وجود نهضت ما تبلور یافته است.

رفقا! همه اسناد اساسی نهضت ما در نتیجه کاروتفکر جمعی ما بمیان آمده اند که مثالهای زنده آن اسناد برناموی واساسنامه ای ما هستند.این یکی از نقاط مثبتی است که باید در آینده نیز تقویت شود.ولی متاسفانه در زمینه تطبیق آنها روحیه جمعی به پیمانه کافی متحرک وفعال نیست.

ما دربالا نکات مثبتی رابیاد آوردیم که باید اذعان کرد بخش اعظم آن میراث مبارزات گذشته ما در داخل کشور میباشد.طوریکه در مقدمه مرامنامه نهضت دموکراسی وترقی افغانستان آمده است:«نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان خود را ادامه دهنده مبارزات وجنبشهای استقلال طلبانه وتجدد گرایانه، دموکراتیک وداد خواهانه سده پیشین کشور میداند، به سنن پر افتخاار آن ارج میگذارد وبرای حفظ وتحکیم دست آورد های آن سعی وتلاش میورزد، تجارب آن را می آموزد وسرمشق فعالیت خود قرار میدهد».  ما بسیار مفتخر هستیم که میتوانیم خود را ادامه دهنده راه شریفانه گذشته ح.د.خ.ا(حزب وطن) ومتحدین سیاسی آن بدانیم  زیرا مبارزات آنان بخشی از جنبش های تجدد گرایانه وترقی خواهانه سده پیشین به شمار میرود که این تداوم در عمل ونظر کلی سازمان منعکس است و به همین جهت هم است که خاستگاه عملی وتشکیلاتی نهضت مارا عمدتا" اعضای سابق ح.د.خ.ا ومتحدین سیاسی دیروزی آن تشکیل میدهد.طوریکه می بینیم عمده ترین بخش رهبری وکادر های سابق یا در صفوف نهضت متشکل اند ویا اینکه در کنار نهضت قرار داشته ونهضت را یگانه بدیل مناسب برای ادامه سیاستهای اقتصادی واجتماعی ترقی خواهانه میدانند.به نظر ما این یکی از موارد بسیار جدی مصداق وفاداری نهضت به راه طی شده گذشته است که مردم افغانستان خوشبختانه وبخصوص در شرایط دشوار کنونی خاطره خوشی از آن دارند.

با درنظرداشت یک چنین گذشته ای است که عده بزرگی از رفقای دیروزی در حالت انتظار وتماشا(ترصد) بسر میبرند ونسبت به نهضت در مقایسه با سائر جریانات سیاسی با خوش بینی برخورد میکنند . این نیروی ذخیره عظیمی است که باید بتوانیم برای تقویت نهضت درجهت خدمت به مردم افغانستان از آن استفاده کنیم. زیرادر شرایط کنونی فقط با وجود یک اپوزیسیون قوی چپ ودموکراتیک است که جامعه میتواند به جلو و در جهت تحمیل تغیرات سیاسی حرکت کند.

ما امروز با در نظر داشت سابقه فعالیتهای سیاسی ، ماهیت اندیشه های ماو احساس مسئولیت در برابر سرنوشت مردم، شاید از لحاظ بالقوه نیروئی هستیم که خواهیم توانست در جهت تغیر ذهنیت امروزی درعرصه تحول مسالمت آمیز جامعه بسوی ترقی وعدالت اجتماعی تاثیر تعین کننده وارد کنیم. در شرایط مشخص امروزی تحول قهر آمیز جامعه بطور قطع مطرح نیست. پس آنطوریکه از روز اول آغاز فعالیتها در جهت ایجاد نهضت بار ها در سطح اسناد ما متذکر شده ایم باید سیاستی شفاف در جهت تحول مسالمت آمیز جامعه داشته باشیم .هیچ نیروی مسئول وجدی سیاسی پیدا نخواهد شد که وضع کنونی کشور را آبستن وزمینه ضرور برای تغیرات عمیق سیاسی نبیند. منتها  راه های دقیق برخورد در شرایط کنونی راکه بسیار نا مکشوف وفوق العاده بغرنج است باید پیدا کرد. درین جا است که پروسه تفکر جمعی نقش تعین کننده خواهد داشت. ما قادر نخواهیم بود تمام این معضل را درین جلسه خود حل کنیم ما باید درین جلسه روی اصول دست یابی به این مامول بزرگ به توافق برسیم که خود گام با اهمیتی خواهد بود.بائیستی رفقا بحثهای زیادی را در تمام عرصه های فکری وعملی نهضت مطرح سازند .بدون استکاک اندیشه ای وصیقل اندیشه در برخورد با هم دیگر نمیتوان به حقیقت وبه راه درست دست یافت.شیوه کنونی برخورد ما که در ماتحت ضمیر ما جا گرفته ومبتنی براین است که داغ شدن بحثها باعث تضعیف وحدت میگردد، دیگر بسیار کهنه وبدون استفاده وحتی مضر بحال پیشرفت تفکر واندیشه درجهت یافتن راه های مناسب مبارزه در درون نهضت میباشد. ما باید با آزاد اندیشی مومنانه نسبت به راه ما با این شیوه وداع کنیم.ما باید با آزادی کامل وبدون عقده با همدیگر در فضای رفیقانه با تمام وجود خود بحث کنیم، باید خلاهارا با تبادل نظر های خارج از ملحوظات ویا پیشداوری ها پر کنیم.بستن راه های ابراز« گرایشهای غیر رسمی» در چارچوب دقیق رعایت اصول قبول شده متمدنانه امروزی دیگر امکان پذیر ومفید نیست.

در سازماندهی وتدوین فکری نهضت برعلاوه رهبران وفعالین سابق ح.د.خ.ا.،عده ای از شخصیتهای برجسته ومتحدین سیاسی ان نقش متبارزی را بازی کرده اند که در آینده باید زمینه توسعه این روند مهیا گردد وافراد وگروه های دیگری از سازمانهای چپ ودموکراتیک در این روند سهیم گردند.چنانچه بخش تفاهم هیات اجرائیه درین زمینه نقش بسیار فعال ومتحرک وابتکاری را ایفا نموده است که در بخش بعدی این گذارش در کنار گذارشهای بخشهای مختلف درباره آن مفصلا" صحبت خواهد شد.

در مورد نقش وتاثیر نهضت برمجموع حوادث کشور ما باید این حقیقت را ابراز داشت که تجمع بخش قابل ملاحظه ای از رهبران وفعالین سابق در جمع ما ، باعث این گردیده است که امید واری در جهت اعتلای جنبش ترقی خواهانه وعدالت پسند ارتقا یابد ، روحیه جمعی تمام نیروهای چپ ودموکراتیک بیشتر متعالی گردیده و این احساس به میان آید که در شرایط نوین مبارزه تنها نیستند.

رفقا !درباره  نهضت مااز دیدگاه مواضع سیاسی بحثهای زیادی تا کنون در رسانه ها وصحبتهای پراگنده هم در میان اعضا وهم در خارج از سازمان وجود داشته است. لازم است با صراحت عام وتام بگوئیم که ما یک سازمان چپ ومعتقد به اصول دموکراتیک درتمام عرصه های اندیشه وتفکر وعملکرد خویش هستیم.کلمه «چپ» از دیدگاه ما به معنی وفاداری به هسته مرکزی اندیشه های دیروزی ما یعنی عدالت اجتماعی میباشد که ملزمه آن مبارزه در راه تامین منافع طبفات پائینی ومتوسط جامعه ، ایجاد تناسب منطقی در نقشی که در عرصه اقتصادی سکتور های مختلفه میتواند ایفا نماید وبالنتیجه انعکاس دهنده منافع طبقات مختلف خواهد بود، توزیع ثروتهای ملی وبازده کار اجتماعی برپایه نقشی که انسانها در تولید و در آبادانی کشوردارند ،برخورداری انسانها از پیشرفت وترقی بطور یکسان وبا در نظر داشت عاطفه انسانی وغیره است.

ما در دورانی از تغیرات سریع وپیهم تکنولوژیک، اقتصادی ،اجتماعی و ذهنی بسر می بریم که نیروهای چپ جهان بائیستی تلاش نمایندتا همگام با تغیرات ،جواب های متناسب را برای معضلات مطرح شده دوران ما ارائه بدارند. مگر نه اینست که ما تئوری های اجتماعی را زاده شرایط مشخص اقتصادی ورهنمای عملی انسانها در دوران معینی از زندگی میدانیم؟بناء درزمینه تعریفهای تئوریک وعلمی مقوله های برناموی باید کار کرد. باید تعریفهای دقیق ومنطبق با واقعیتهای دوران ما ازین مقوله هابرای درک درست راه وبرنامه ما داشته باشیم.

بدین ترتیب تشکل خط فکری نهضت کار آسانی نبوده ونیست زیرا این وظیفه با ارائه برنامه ما تمام نشده است وهیچ کس دیگری هم نمیتوانداین ادعا را مطرح سازد که وظیفه کنکاش وتحقیق وجستجوی راهای دقیق تر مبارزه با ارائه برنامه هاپایان می یابند.

 رفقا! باید تفکر کرد، باید برنامه خود را غنی تر بسازیم باید راه را روشن تر ترسیم کنیم. هیچ نیروی چپ دیگری هم نه تنها در افغانستان بلکه در سراسر دنیا نمیتواند ادعا کند که راه دقیق روشن وترسیم شده ای را برای عدالت اجتماعی در اختیار دارد. پس یکبار دیگر باید به نیروی تفکر جمعی مراجعه کرد.ما در مرحله ای قرار داریم که باید تمام نیروی تفکر خود را در جهت ترسیم دقیق تر اصول فکری خود بکار بندیم. ما چرا نتوانیم این کار را انجام بدهیم؟ بخصوص که رفقای ما در خارج از کشوردر شرایطی قرار دارند که میتوانند تلاشهای خود را در زمینه کار های فکری متمرکز بسازند.

ما باید نواقص وکمبودی هارا صادقانه مطرح بسازیم وراه علاج را جستجو کنیم.

امید وار هستیم بتوانیم گامی در جهت روشن ساختن بخشی از نکات برداریم زیرا عمده نیروی فکری کشور در صفوف ما قرار دارند،فقط بشرط اینکه به هیچ عنوان وبهانه ای جلو آزاد اندیشی وتفکر خلاق رادر درون نهضت نگیریم. ما بایدملحوظات کوچک را در برابر این امر عظیم نا چیز بشماریم.

ما باید راه خود را بیابیم ودر کنار بشریت مترقی در جهت تئوریزه ساختن اندیشه های برناموی واستراتیژیک خود عمل کنیم.

علیرغم همه یک چیز برای ما روشن است وآن اینکه از لحاظ روانی وتعلق فکری ما پپوند ناگسستنی با اندیشه های دیروزی خود در امر خدمت به مردم افغانستان داریم وبه آن می بالیم .هر طوری هست ما باید راه تطبیق این اندیشه های متعالی دادخواهانه بشری را بیابیم.از همین جا است که تمام موارد برنامه ما با عمل دیروز ما همآهنگی دارد.با در نظر داشت وضع نوین ما آنچه را مطرح ساخته ایم که دیروز در راه بهروزی زحمتکشان افغانستان در جهت تطبیق آن تلاش می ورزیدیم.

رفقای عزیز!یکی از تغیرات بسیار عمده در عرصه عملی در تمام نقاط دنیا در زمینه مناسبات ومساله ملی است که مسلما" دراندیشه وتفکرانسانها جای قابل ملاحظه ای را اشغال کرده است.در دو دهه اخیر وحشتناکترین جنگها وجدائی ها با استفاده موذیانه از این واقعیت از جانب دنیای ستم وسرمایه براه افتیده ونه تنها کشور ها از هم دریده شده بلکه در اقصی نقاط جهان از قریه وروستا گرفته تا شهر وکشور در برابر هم قرار گرفته اند.از جانب دیگرسطح آگاهی انسانها درین مدت در اثر عملکرد پیشرفتهای اقتصادی، اجتماعی ،علمی وفنی بنحو بیسابقه ای ارتقا یافته وبی عدالتی در عرصه مناسبات بین گروه های قومی وملی که هیچ کسی وجود آن را نمیتواند انکار کند، منبع بروز جنگها واختلافات بوده است .درکشور ما نیز این پدیده بطور بسیار بیرحمانه صدمات عظیمی بر ملت ما وارد ساخته است.نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان با در نظر داشت این واقعیت دردناک سیاست متناسب وسنجیده شده ای را در پیش گرفته است. چنانچه در برنامه نهضت چنین آمده است:

 


«درباره حل مساله ملی ، تامین و تحکیم وحدت ملی:

   نهضت فراگیر دموکراسی و ترقی افغانستان تامین و تحکیم وحدت ملی  را در سر لوحه مبارزه و فعالیت خود قرار میدهد و مشی ذیل را درین زمینه اتخاذ و تعقیب مینماید:

- مبارزه به خاطر تامین تساوی حقوق تمام اقوام ساکن کشور در عرصه های مختلف اعم از سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و مذهبی بر مبنای اصول دموکراسی به خاطر تحکیم وحدت ملی.

- پشتیبانی از تجدید نظر بر سیستم شکل و شیوه های اداره و تشکیلات اداری ، دولتی بر اساس اصول دموکراتیک.

- مبارزه در راه ایجاد شوراهای انتخابی و دموکراتیک محلی و تفویض صلاحیت های گسترده سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی به آنها .

- پیشتیبانی از مساعی در راه انکشاف هماهنگ و متوازن اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، محلات و مناطق قومی .

- مبارزه برای حل عادلانه مساله کوچیها در کشور .

- مخالفت در برابر تبلیغات و تحریکات تبعیض آمیز و انجام عمل تبعیضی ،نفرت و خصومت قومی ، ملی و مذهبی.

- مبارزه بر ضد هرگونه ساختار سیاسی مبتنی بر استبداد و عقب گرایی ، برتری جویی های نژادی ، قومی ، ملی ، محلی ، زبانی مذهبی و گروهی .»

ولی متاسفانه در روح وروان جامعه ما این تفاوتها با شدت وحدت عمل می کنند.عده ای به شیوه افراطی این موضوع را مطرح میسازند وعده ای بیرحمانه نسبت به آن بی تفاوت هستند.هردوی این راه حل نیستند. ما باید آنسان که در اسناد برنامه ای ما درج شده است با شدت تمام با تمام انواع بیداد گری های ملی واز جانب دیگر با طرحهای افراطی دور از واقعیت مخالفت داشته وعلیه آن ها صادقانه مبارزه کنیم. کم بها دادن واز کنار این واقعیت آشکار گذشتن کار عاقلانه نیست همان سان که طرح افراطی این مساله باعث صدمات جبران ناپذیر میگردد.

ما فکر میکنیم که از یکسوطرح موضوع نه تنها مشروع و ضروری بلکه طفره رفتن از آن اشتباه عظیم است، واز جانب دیگر غلطیدن به ناسیونالیزم محلی اشتباه ننگ آوری است.هیچ گونه برتری و امتیازی در درون ملت ما برای هیچ ملیت وقومی مطرح نیست وهیچ گونه دشمنی نسبت به یک قوم یا ملیت وخودرا مدافع یک قوم یا ملیت نشان  دادن در سازمان ما نباید جا داشته باشد. ما مبارزان راستین خوشبختی تمام مردم افغانستان هستیم ، ما عدالت وبرابری رابرای تمام مردم افغانستان میخواهیم.اگر ما در برابر بی عدالتی درین زمینه مبارزه نکنیم فاقد ارزش انسانی هستیم. در نتیجه ما از طرح موضوع مساله ملی طفره نمی رویم  زیرا یکی از واقعیتهای قابل ملاحظه دوران ما است ولی فورمولهای لازم را هم در اختیار داریم تا از افراط در زمینه جلوگیری شده بتواند.داشتن برخورد صادقانه وسیاست شفاف درین زمینه مسلما"عامل تقویت صفوف وعلامت صادق بودن ما دربرابر مردم است.

رفقا ودوستان عزیز!نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان از لحاظ طرح برنامه معقول  وتجمع عده قابل ملاحظه ای از رهبران، کادر ها وفعالین سابق سیاسی مترقی از وجهه واعتبار بزرگی برخوردار است ولی متاسفانه ما نتوانسته ایم ظرفیتهای عملی عظیمی را که در اختیار ما قرار دارد مورد استفاده قرار بدهیم ودلیل عمده آن در عدم تحرک سیاسی وموضع گیری به موقع، دقیق وجسورانه در قبال مسائل مطروحه سیاسی روز است.ما باید تحرک لازم را باز بیابیم. ما باید از حالت بی تفاوتی در قبال مسائل عمده خود را نجات بدهیم. ما اگر درباره مسائل روز موضع خود را با صراحت اعلام نکنیم از یکسو در ذهن وروان مردم جا نمیگیریم وبیاد کسی نم افتیم واز جانب دیگر از کسب اعتبار دربین مردم باز می مانیم.

ادامه وضع کنونی نهضت که مشخصه بارز آن در عرصه سیاستهای روز، در اکثر موارد، رد شدن از کنار معضلات میباشد نمیتواند برای ما بعد از این قابل قبول باشد. این وضع مارا به تباهی میکشاند. همه وبخصوص دوستان ما انتظار دارند در باره مسائل مبرم روز که هر یک تعین کننده مسیر حوادث وسمت گیری جامعه ما میباشد، موضع روشن ومشخص داشته باشیم. ما هیچ ترسی از این نباید داشته باشیم که در جریان موضعگیری های خوداحتمالا" دچار اشتباه خواهیم شد. ما باید قادر باشیم با صداقت وجسارت اشتباهات خود را اصلاح کنیم وبه پیش رویم.این شیوه کار، مارا برای مردم ما بخصوص اقشاروطبقات متوسط وپائینی جامعه که در حدوث تغیرات ذینفع اند، قابل پذیرش وپشتیبانی خواهد ساخت.ما باید بتوانیم از لحاظ عملی فعالیت وسیع تر ومتحرک تر  داشته باشیم واز لحاظ اندیشه ای  بتوانیم توقعات بخش وسیع تری از افراد را برآورده سازیم.

رفقا! ما باید در جهت استحکام وتوسعه تشکیلاتی نهضت ار حالت انجماد کنونی بیرون بیائیم، تمام اعضا در درون سازمانهای مربوطه باید به مبارزه ابتکاری ومتشکل مبادرت بورزند، تمام سازمانها باید جلسات خود را به موقع وباطرح آجندا های ابتکاری وتاثیر گذار به موقع دائر کنند،حق العضویت ها به موقع باید جمع آوری گردد، تمام رفقا باید در فعالیتهای سازمانها اشتراک بورزند.اشتراک صرف در جلسات وعضویت انفعالی در سازمان ما یکی از بلایائی است که چون موریانه پیکر سازمان را می فرساید،باید در عرصه پرورش سالم وبا روحیه دادخواهانه ومترقی نسل بالنده کشوردر مهاجرت که در فضای بی خبری از جریانات وذهنیت وطنی بزرگ میشود،توجه داشت،باید درجهت ارتقای سطح آموزش خویش در اروپا که همه امکانات درین زمینه وجود دارد توجه کنیم.به همه هموطنان باید مراجعه کرد  وبرنامه وطرحهای نهضت را با آنان در میان گذاشت.در یک کلام باید کارزار با روحیه ومتین مبارزه تبلیغی وترویجی راوسیعا" براه انداخت.

 

بدین ترتیب ،امروز ذخائر وامکانات انسانی عظیمی آماده برای عرصه فعالیت ما وجود دارد که نهضت با استفاده از انها بائیستی به نیروی بی بدیل اپوزیسیونی جدی وقابل حساب در شرایط کنونی مبدل گردد.

بادر نظر داشت ترکیب نهضت از لحاظ وجود شخصیتهای تاثیر گذار دیروزی حزب، در درون جامعه سنتگرای ما، در بین اعضای دیروزی احزاب چپ وحاضر در صحنه سیاسی داخل کشور، نهضت از اعتبار بالائی برخوردار است که باید از آن به درستی استفاده کرد.

درینجا باید تذکر بدهیم که اگر به تاثیر گذاری تبلیغاتی فعالیتها واندیشه های خود نیدیشیم اشتباه بزرگی را در مسیر فعالیتهای خود مرتکب میشویم.بناء برای تنظیم دقیق تر فعالیتهای تبلیغاتی وتاثیر گذاری سریعتر وموثر ترباید ارگان نشراتی سازمان اروپائی نهضت را به شکل یک سایت انترنتی  ایجادکرد که دارای هیات تحریر متشکل از اعضای رهبری نهضت در اروپا وقلم بدستان وافراد متفکر  آزموده شده باشد.این به معنی محدود ساختن فعالیتهای مشعل نبوده بلکه گام جدیدی در جهت تنوع وغنای فعالیتهای تبلیغی نهضت در سطح اروپا خواهدبود. «مشعل» باید همچنان به شکل کنونی به وظایف موثر وبزرگ خود ادامه بدهد.

رفقا ودوستان عزیز!هیات اجرائیه موقت به اتکاءتجربه ونظر بخش تفاهم خویش معتقد است که ما باید در برابر سائر سازمانهای چپ سیاست بسیار آرام ومتینی را در پیش بگیریم، به حرف های آنها توجه کنیم و به همه ثابت کنیم که خواهان وحدت هستیم .با شعار نمیتوان به وحدت رسید.ما باید با مراجعه مستقیم نیروهای مورد نظر را در برابر مسئولیتهای شان قرار بدهیم .اصول وحدت باید روشن باشدو در شرایطی که ما امروز قرار داریم معضلات روانی وعاطفی هنوز هم با قوت در بین نیروهای حاضر در صحنه عمل میکنند که علیرغم وفاداری به اصول این واقعیت اخیر را هم باید در نظر بگیریم.

هیات اجرائیه معتقد است که بعنوان یک وریانت در شرایط موجود روی یک استراتیژی مشخص سیاسی با سایر نیروها باید به توافق رسید تا همه خانواده های سیاسی چپ جای خود را در آن بیابند.

ما معتقدیم که مبارزه با نا بسامانی ها  در سالهای اخیر  به نقطه پیوند مشترک میان همه نیروهای سیاسی چپ مبدل شده است.رو آوردن چهره ها وطیفهای سیاسی جدید به کار مشترک ، نیروی محرکه دموکراسی خواهی راتقویت میکند.علیرغم طرح شعار های متفاوت، مبارزه مشترک برای نیل به خواسته های مبرم مردم میان نیروهای چپ همفکری و همسوئی جدید وگسترده را پدید می آورد.

درینجا باید متذکر شد که از آنجائیکه بخش اروپائی نهضت فراگیر نیرومند ترین سازمان برون مرزی چپ میباشد، تحکیم وحدت سازمانی نهضت فراگیر بسیار با اهمیت بوده و میتواند بر تمام پروسه های وحدت خواهی تاثیر قاطع داشته باشد.

به باور ما امر وحدت واتحاد نیروهای ملی و وطنپرست وترقی خواه زمانی میتواند موثریت داشته باشد که مسائلی چون ضرورت دستیابی به توافق دموکراتیک بین نیروهای سیاسی و میکانیزم وچگونگی دستیابی به آن  حل گردد. به هر حال ما باید ابتکار عمل را در تمام زمینه های مربوط به وحدت در دست داشته باشیم.در یک کلام بایدچارچوب عملی وحدت نیروهای ترقی خواه را مطرح ساخت.

چنین است برخورد ما واتفاقا" از همین نکته  ارائه گذارش در مورد فعالیتهای انجام شده هیات اجرائیه موقت را از زمان آغاز فعالیتهای آن تا کنون با ارائه گذارش بخش تفاهم آغاز می کنیم:

بخش تفاهم از آغاز فعالیت هیاءت اجرائیه تا کنون هیچ فرصت مناسبی را برای تلاش در جهت تامین وحدت عمل نیروهای چپ ودموکراتیک از دست نداده است . این بخش به کمک سائر رفقا دیدار های متداوم ، متنوع وفراوانی را با شخصیتهای مستقل ونمایندگان ومسئولین سازمانهای مختلف انجام داده است.

همچنان طرح پروتوکول همکاری با حزب متحد ملی تهیه گردیده است.اینها نمونه هائی از فعالیتهای بخش تفاهم را انعکاس میدهد.

در این جا لازم می افتد تا درباره جلسه مورخ 27 جنوری سالجاری که به ابتکار بخش تفاهم صورت گرفت، توضیحاتی ارائه گردد: این جلسه بخاطر دیدار وتبادل نظر میان نمایندگان : حزب مردم افغانستان، کنگره ملی افغانستان، حزب متحد ملی، جنبش ملی اسلامی افغانستان، حزب ملی افغانستان، گروپ حزبی های هامبورگ وعده ای از شخصیت های مستقل و7 تن از نمایندگان نهضت دموکراسی وترقی افغانستان، در کشور هالند دائر گردید. درین دیدار با اهمیت که جهت تبادل نظر وآشنائی با مواضع همدیگر درقبال مسائل حاد روز صورت گرفت، دیده شد که همسوئی وهمفکری قابل توجهی میان شرکت کنندگان وجوددارد وهمه بر ضرورت اتحاد گسترده در مبارزه اجتماعی تاکید داشتند.همه به این نظر بودند که برای دستیابی به توافق باید بحث همه جانبه صورت بگیرد. مطلب قابل توجه این بود که کسانی که هیچگونه پیوند سازمانی نداشتند نیروهای چپ را در مقایسه با احزاب دست راستی،نیروی با تجربه سیاسی ، دارای ظرفیتهای  نیرومند برای غلبه بربحران وضع موجود و استقرار دموکراسی  میدانستند وتاکید داشتند که هیچ حزبی به تنهائی قادر نیست بر دشواری ها غلبه کند. آنچه را همه مایه تاسف میدانستند عبارت بود از : فقدان استراتیژی واحد و عدم تحرک وابتکارکافی برای  تقویت کمی وکیفی وحدت.

رفقا!نمایندگان ومهمانان گرامی! مانند هر سازمان دیگری بخش تشکیلات ستون فقرات نهضت را تشکیل میدهد. این بخش تحت توانست بعد ازجلسه عمومی کمیسیون تفاهم وتدارک در شهر Castricum کار همه جانبه تشکیل سازمانهای نهضت فراگیر را در اکثر کشور های اروپائی به خوبی سازماندهی نماید.

از آن تاریخ به بعد به تعداد(3)سازمان شهری،( 7)سازمان ایالتی و(12) سازمان کشوری مربوط به نهضت در کشور های مختلفه اروپائی بنا یافته وتا کنون (2) کنفرانس شهری، (10) کنفرانس ایالتی،(5)کنفرانس ولايتی و(10) کنفرانس کشوری نهضت  درکشور های مختلف اروپائی تدویر یافته و (211)تن از رفقا به نمایندگی از سازمانهای مربوطه جهت تشکیل کنفرانس اروپائی انتخاب شده اند.

بخش تبلیغ وفرهنگ در جهت توضیح ماهیت، نقش ووظایف نهضت وکمک به نشریه و سایت مشعل وظایف خود را در تمام این مدت انجام داده است.این بخش رهنمود های لازم را مانند سائر شعبات برای تعین وظایف رفقادر موارد مختلف تهیه نموده به اطلاع رفقا رسانیده است.

به ابتکاراین بخش سیمینارهای توضیحی پیرامون مرامنامه واساسنامه نهضت و اخیرا سیمینار(جلسه پرسش وپاسخ) انترنتی تنظیم گردید که در آن در حدود شصت تن از نمایندگان انتخابی کنفرانس اروپائی نهضت به تبادل نظر پرداختند.این تجربه نیز مانند سائر اقدامات موفق باید در آینده هم تداوم یابد.

رفقا!حاضرین محترم! طوریکه همه ما میدانیم یکی از ساحات عمده فعالیت ما در اروپا کمک وتوجه به وضع مهاجرین ودفاع از حقوق و سعی در جهت حل معضلات آنان میباشد. درین زمینه بخش سازمانهای اجتماعی رهنمود های مشخص بخش را به مسئولین نهضت د رکشور های مختلف جهت تنظیم دقیق تر فعالیتهای اعضای نهضت در عرصه کمک به سازمانهای پناهندگان ، زنان وجوانان ارسال داشته ونوعی نظم موثر درین عرصه به میان آمده است؛ شوراهای زنان در کشورآلمان و همچنان در کشور سویدن فعال بوده وبا تجلیل 8 مارچ وتظاهرات خیابانی برضد خشونت علیه زنان وسائر تدابیر حضور فعال خود را به نمایش گذاشتند.

 


از آنجائیکه یکی از مواردبا اهمیت فعالیت نهضت، کمک به پناهندگان است،خوشبختانه اعضای نهضت درین عرصه در کشور های آلمان، هالند، سویدن و اطریش فعال اند .چنانچه در زمینه ایجاد یک نهاد سراسری اروپائی مدافع حقوق پناهندگان به تاریخ 17 مارچ سالجاری گرد هم آئی ای درکشور اطریش برپا گردید.با تاسف باید گفت که در اثر بی اعتنائی عده ای از رفقا  در این جلسه با اهمیت تنها از کشور های آلمان، سویدن، اطریش و هالند رفقا حضور داشتند که به همین علت بنیانگذاری رسمی این نهادبسیار ضروری،که باید حتما" درسطح اروپا سراسری وفراگیر باشد، به آینده موکول گردید.امید وار هستیم در آینده بتوانیم درین عرصه حیاتی وبا اهمیت وظایف خود را با جدیت انجام بدهیم. ولی بهر حال خود نفس حادثه و گرد هم آئی برای ایجاد یک چنین نهادی با اهمیت وامید وار کننده است.

درینجا لازم به تذکر است که میدان فعالیتهای یک سازمان با مسئولیت سیاسی به عرصه هائی که ذکر شد محدود باقی نمی ماند.چنانچه هیات اجرائیه درین مدت با مسائل ومعضلاتی مواجه بوده که خوشبختانه در اثر عملکرد روحیه جمعی ما توانستیم بر بخش قابل ملاحظه ای از معضلات غلبه حاصل کنیم.ماتوانستیم کار های بزرگی را انجام بدهیم؛ ماسازمانهای نهضت را بدون سروصداهای عوامفریبانه تبلیغاتی در اکثر کشور ها با کمیتی غیر قابل مقایسه با سازمانهای دیگر ایجاد کردیم، جلسات بزرگ با محتوی را که در حقیقت باعث احیای حیثیت وآبروی جنبش چپ شد،برپاکردیم.اعضای نهضت،گرچه بصورت پراگنده ولی به شیوه موثر در بحثهای داغ موجود در درون جنبش چپ شرکت کرده وآن را غنا بخشیدند.در عرصه دفاع از حقوق ومنافع پناهندگان افغان در سطح اروپا اعضای نهضت در ردیف اول قرارداشته اند وغیره وغیره.درینجا ما جهت جلوگیری از طول کلام ،فقط نمونه هائی از فعالیتهای نهضت را مطرح ساختیم.

رفقای عزیز!نمایندگان با صلاحیت سازمانهای کشوری اروپائی نهضت فراگیر ، مهمانان گرامی!

 

ما چنین هستیم که در گذارش آمد.ما فعالیتهای گذشته خویش و وضع موجود سازمان را توضیح نمودیم.حالا از شما دعوت میکنیم در همه موارد ذکر شده در گذارش به بحث بپردازیم.شاد وموفق باشید واز توجه شما تشکر میکنم.

 

 

 

 

 

 

 

 


June 11th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها